Mijn pop-voorbeelden met toelichting
 
Bij popmuziek gaat het vooral om de melodie en meestal zang.

Functionele muziek

Er is erg veel gebruiksmuziek. De meeste daarvan kennen we als popmuziek, dus populaire muziek, en die dient meestal een doel, bijv. goed verkocht worden via een Top 40-notering.

Andere muziek zoals klassiek of jazz kan meestal op zichzelf staan, dus ook als zelfstandig werk beoordeeld worden, terwijl de meeste popmuziek een bepaalde context nodig heeft om optimaal te ervaren, bijv. in combinatie met een videoclip of discomuziek in een discotheek.

Popmuziek is van alle tijden en ook veel klassiek of jazz was ooit primair bedoeld om te vermaken en lag dus ook wat gemakkelijker in het gehoor. Voor deze pop-pagina kies ik net als bij jazz een chronologische indeling:

  • vóór WO II: big bands en gospel;
  • tot eind jaren 50: doo-wop en rock'n'roll;
  • tot eind jaren 60: blues en soul;
  • tot begin jaren 90: pop, disco, punk en techno;
  • tot heden: rap en dance.

Hoewel minder dan in de jazz proberen ook popmusici stijlkenmerken van eerdere periodes te gebruiken in hun nieuwe stukken. Nu is bijv. de singer/songwriter weer populair en dat was hij in de jaren 60 ook (jonge Bob Dylan).

 

Sterren

Ik hanteer voor snelle herkenning een waardering van 1* tot 5*:

  • 1*: valt (erg) tegen;
  • 2*: matig, niet opvallend;
  • 3*: goede muziek, goed uitgevoerd;
  • 4*: opvallend, onderscheidend;
  • 5*: muziek, musici en uitvoering zijn top, tijdloos

    

Opgenomen in 1976, 5*
Joni Mitchell: Don Juan's reckless daughter
  • nieuwe sound
  • integrale composities
  • uitstekende uitvoeringen
  • prachtige opname

m.m.v.: Joni Mitchell (zang, gitaar & comp), Jaco Pastorius (elb & comp), Wayne Shorter (ts), en vele anderen

De kracht van deze plaat is de integratie van pop en jazz tot een nieuwe sound. Joni ontwikkelde destijds steeds meer interesse in de jazz van Charles Mingus (acoustisch bassist en orkestleider) en Jaco was destijds de ongekroonde koning van Weather Report, waar hij met zijn revolutionaire electrische basgeluid de hele band maar zeker ook de frontlieden Wayne Shorter en Joe Zawinul heel stevig weerwerk bood. Daardoor zijn de live optredens van Weather Report uit die periode legendarisch en ook nu nog een luisterfeest.

Persoonlijke noot
Jaco Pastorius is door zijn unieke geluid voor vrijwel alle electrische jazzbassisten ná hem van grote invloed. Hij is voor zijn instrument geweest wat bijv. Charlie Parker was voor de altsax. Helaas kon Jaco de grote druk van het sterrendom niet goed aan en is hij al vrij jong gestorven aan een overdosis.
 
Reactie

Je vragen, tips en aanbevelingen over muziek kun je tweeten via Meergenietenvan (zie homepage) maar ook per email aan mij doorgeven door hier te klikken op email naar Ton Vermeulen » en de email te verzenden.